Schrijftips: zet je product in de schijnwerpers

Ondervind jij dat ook? Er komt dagelijks een tsunami aan informatie op je af. Zowel online als offline.  Je hebt geen tijd om álles te verwerken. En selecteert dan ook noodgedwongen enkel die artikels die je het meest raken. Bij de lezers van jouw boodschap is het niet anders.

Wees daarom to-the-point. Gebruik de juiste woorden, maak je teksten scanbaar en kruip in de huid van je doelgroep. Speel in op zijn behoefte en vertaal de kenmerken van je product of dienst naar specifieke voordelen voor je lezer.

Met deze schrijftips kom je al een heel eind.

Tip 1: Een goede en wervende tekst? Eerst wat denkwerk

Of je nu zelf je tekst schrijft of het uitbesteedt aan een freelance copywriter: een goede tekst start altijd met reflectie. Sta even stil bij wat je zal vertellen. En formuleer voor jezelf een antwoord op de volgende vragen:

  • Voor wie schrijf je?
  • Wat is je boodschap?
  • Waarom wil de lezer je boodschap lezen? Hoe wordt hij beter van je product of dienst?
  • Wat wil je bereiken? Wat wil je dat de lezer doet?

Eens je dit scherp hebt, kan je aan de slag. Of je brieft er je copywriter mee.
Als copywriter doe ik deze oefening vaak samen met mijn klant. Door van in het begin heel concreet te zijn, besparen we achteraf immers veel tijd.  En dus geld.

Tip 2: Een duidelijke structuur en scanbare teksten

Leid je lezer, neem hem bij de hand. Hij heeft al zo weinig tijd, maak het hem dan ook zo makkelijk mogelijk. In één oogopslag wil hij immers weten: “What’s in it for me?”

Gebruik tussentitels, maak woorden vet, wissel af met testimonials en houd het vooral luchtig. Van lange tekstblokken zonder reliëf wordt je lezer moe en haakt af.

Onlangs verdiepte ik me in het boek van Marc Van Bogaert: “Scanbaar schrijven. Aandacht vangen van lezers met weinig tijd”. Hij formuleert daarin ook tips voor lay-out en lettertype en dit voor verschillende media: een échte aanrader.

Tip 3: Vakjargon? Weg ermee!

Niets zo saai als een tekst waar het ene dure woord na het andere om je aandacht roept. Dure woorden verkopen niet. Ook hier geldt KISS: keep it simple. Hoe toegankelijker de taal die je gebruikt, hoe meer kans dat je tekst gelezen wordt. En doordringt.

Tip 4: Foto’s, infografieken en tabellen

Eerst het beeld en dan de rest. Inderdaad, dat is hoe jouw lezer naar jouw verhaal kijkt. Foto’s,  infografieken en tabellen trekken de aandacht. De verklarende teksten erbij bepalen of je lezer al dan niet zal verderlezen. Zorg ervoor dat je met professionele foto’s werkt. Foto’s die prikkelen of die illustreren wat je bespreekt. Vermijd daarbij stockfoto’s die ook op andere websites opduiken. Ga voor eigen, pure beelden. Hoe persoonlijker, hoe beter.

Tip 5: Schrijven, lezen, herschrijven en bijschaven

Als tekstschrijver ga je niet over één nacht ijs. Je schrijft, laat de tekst even liggen, herleest, schaaft bij, knipt en plakt en neemt de laatste schrijffouten weg. Kortom, je poetst je tekst op tot je helemaal tevreden bent. Tot je weet: “Ja, met deze tekst zet ik mijn lezers aan tot actie”.

Weinig tijd? Besteed je teksten uit

Heb je te weinig tijd, tijdelijk minder mankracht of andere prioriteiten? Schakel dan een professionele tekstschrijver in. Met Vivec haal je jarenlange ervaring in huis. Ik kruip met plezier in de huid van de lezer van jouw nieuwsbrief, website, folder of mail. En jij focust op je core business. Is dat niet slim?